Om

Den här bloggen är en utgångspunkt för mina projekt. Jag kommer dela med mig av min inspiration och tankar runt olika saker. Har under många år nu skrivit artiklar/böcker om olika ämnen för att utveckla mig själv och sprida mina idéer, här kommer en del publiceras för läsning!
 
Ämnena innefattar hälsa, mat, reflektion, ifrågasättande av normen, psykologi och religion/andlighet. Frågor och tips om att stärka sin kropp, sin hälsa, sin integritet och sitt psyke.

Presentation

Teknik

Den här bloggen skapades via leverantören bloggo.nu

Börja blogga!
Helt på svenska!
Börja blogga hos oss.
Skapa din blogg!

Visar inlägg från december 2015

Tillbaka till bloggens startsida

CARL JUNG OCH VÅRT INRE DJUP

CARL JUNG OCH VÅRT INRE DJUP

Jag läste precis ut en spännande bok om ”drömmar och drömtydning” som förklarade olika teorier om varför vi drömmer, och vad drömmens innehåll egentligen säger oss. Det har alltid varit ett stort intresse för mig att tolka vår inre värld, jag har gjort examensuppsats i psykologi och även läst en egen kurs om Carl Jungs läror. Jag tycker mycket om hur Jung såg på världen och vad han kom fram till om vårt psyke. Drömtydning var en behandlingsform både Freud och Jung höll på med, och drömmarna kallades för ”kungsvägen till vårt omedvetna”. Genom drömmarnas symboliska språk kunde man ana underliggande konflikter och bortträngda minnen.

Drömmen har ett helt annat slags språk än med ord, i drömmen ser vi genom inre bilder och symbolik. Det är våra inre känslor som formas till olika objekt, och olika personer. Varje dröm är högst personlig och därför behöver man själv undersöka vilken känsla vi har till de olika fenomenen. Gamla bekanta som dyker upp i drömmen kan tillexempel representera den känslan man fick av personen. Några objekt är mer gemensamma, som att en mörk källare eller att djupt vatten står för det vi är rädda för att möta i vårt omedvetna.

Gemensamma ”arketyper” i drömmen som Jung kallade det är symboliken med modern, fadern, barnet eller skuggan. Skuggan är extra intressant, det kan visa sig som en ansiktslös person eller någon okänd gestalt som iakttar/jagar oss. Skuggan är den del som vi förtrycker av vår egen självbild. Vi vill visa upp oss på ett visst sätt. Sedan hamnar de ”oönskade egenskaperna” i det dolda. Att undersöka sin egen skugga (vad man inte gillar i sig själv och förnekar att man har) är vad som gör oss mer ärliga och medvetna. Intressant är att skuggan också blir som en reflektion i andra, eftersom vi hatar dessa egenskaper så fördömer vi andra för det. Hatet kanaliseras utåt, till den externa världen.

Det finns också olika drömteman som förekommer hos nästan alla, de vanligaste är att bli jagad eller att falla (som kan betyda att vi håller på och förlora greppet, eller är osäkra för en ny fas i livet eller blir utsatta av andra). Andra är att vara naken på offentliga platser (skam, skuldkänslor, rädd att bli avslöjad för något), eller att flyga (längtan att frigöra sig från problem).

Att undersöka sina egna drömmar är en bra självterapi. Vi lär känna våra verkliga känslor, vår oro, vår längtan och så vidare. Drömmarna ljuger inte, men i vårt vakna tillstånd rationaliserar vi och tillrättalägger bilden av oss själva som vi vill att den ska vara.

Mitt tips är att börja minnas drömmarna och skriva ner dem. Det bästa är direkt när vi vaknar, och försöka bara skriva ner allt vi kan komma ihåg precis så som det var. Tolkningarna tar man sedan efteråt. Det finns en enormt helande kraft i att bli medveten om sitt eget inre djup, att ägna full uppmärksamhet åt sin inre känslovärld och inte ständigt och alltid vara upptagen av den externa världen, av det vardagliga planerandet och oroande över tidspress och prestation. Därför rekommenderar jag också att ta en stund varje dag och meditera i tystnad, gärna 15-20 minuter. Den lilla stunden är så otroligt mycket värd. Precis som stunden att minnas sina drömmar när vi vaknar. Små, men kraftfulla metoder.

,

Avslutar med ett citat från Jung; ”När vi är vakna för tankarnas oftast sådant oväsen att vi inte hör vårt omedvetna”.

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR 2016

Fight Club - En reflektion

 

Berättelsen; ”Fight Club”, dels som film och även som bok innehåller mer djup än vad jag anat. Jag såg filmen för längesedan och såg den som en ”cool action” med en fantastisk skådespelarinsats av Edward Norton. Nu har jag läst boken och fått ett annat perspektiv

Fight Club är en skildring av en människa som kastas mellan två sidor av sig själv. Dels den mer trygga, inrutade och lite fega, lojala medborgaren med sitt ”perfekta” jobb, och sina ”perfekta IKEA-möbler”. Och dels den mer vilda, vågade och revolterande sidan som är trött på det civiliserade och besatta konsumtionssamhället. Den sidan vill leva ut sina känslor och provas fullt ut. I filmen gör karaktären det genom att slåss och hålla på med olika provocerande dåd. Huvudkaraktären klyvs mellan dessa sidor, och när den ena sover är den andre vaken...

 Skildringen av denna motsats finns också i oss själva. Vi har den städade, civiliserade sidan som trivs med sina vanor och en fast tillvaro. Samtidigt har vi den sidan som vill, och behöver leva ut sitt inre liv. Testa nya saker, bryta mönster och vara lite ”vilda”. Jag tror det bästa är att finna en medveten balans. Självklart har vi olika behov, men jag ser en fara i att vara för extrem på ena hållet. Den ena faran är att fastna i en grå, rutinmässig vardag där vi bara omger oss med problem och oroar oss för allt möjligt. Vi hamnar i en tristess, fast i våra egna kontrollbehov och rädsla för det obekanta, och rädslan att förlora det vi håller så kärt.

 Vi behöver bryta sådana mönster till och från, ta tid för oss själva från stressen, ha kul, leva ut, gå in i andra världar, fantisera eller bara för en stund helt fokusera på kroppens rörelser, sport, yoga etc. Det viktigaste är att uttrycka sina känslor och vad man verkligen känner utan att döma sig eller rättfärdiga sig själv för det. Ett riktigt bra tips är att bara klottra ner allt man känner på ett papper för att få ut det. Det värsta man kan göra är att stänga inne sina känslor och älta dem inombords. Så skapas emotionella trauman och det gör oss sjuka.

Den andra faran är att aldrig stanna upp i vardagen, och bara jaga det vilda, det nya, det mer prestigefyllda.. Att jaga nästa verklighetsflykt och nästa ”kick” som ska vara större varje gång. För att må bra behöver man i grunden älska den man är, och också gilla den vardag man är i (eftersom man är där mestadels av tiden). Om man bara ser fram emot fredag kväll och hatar alla andra dagar är livet är stort lidande. Eller om jobbet bara handlar om att få ut lönechecken. Då är flykten en sorglig lättnad. Livet är vad som är här och nu.

Det gäller och hitta balansen och tycka om vardagssysslorna men aldrig glömma bort och uttrycka sig, fantisera, leka och utforska livet. Mycket av det vi kallar för lycka och livets mening är ett tillstånd av full närvaro, att vara helt engagerad i något och ”vara helt uppslukad”, sådant gör att tankarna hamnar i bakgrunden. Det kallas för ”flow”, och lättar bördan av allt analyserande, jämförande, kontrollerande, ältande, oroande och dömande som tankarna distraherar oss med. Det bästa i livet är balansen med mycket flow, och medveten reflektion/meditation där man ärligt kan observera sina inre tankar precis som de är. Göm inga spöken i garderoben :)

Taggat med: 

, ,

Levande mat o "goda bakterier"

”Goda bakterier”  = superhälsa

En av de stora hälsoupptäckterna på sistone är hur vi nu börjar förstå hur våra tarmar spelar en stor roll i hur vi mår psykiskt och fysiskt. Dessutom står mag- och tarmsystemet för uppemot 80 % av vårt immunförsvar. Vad vi stoppar i oss, styr långt mer än vad vi förstått tidigare. Västerländska sjukdomar som cancer, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar beror till största delen på vad vi äter. Dessutom har man också börjat upptäcka samband mellan psykiska sjukdomar som ex. depression och vår bakterieflora i tarmen. Inte konstigt att många nu kallar tarmen för ”vår andra hjärna”.

Jag läste för ett tag sedan en bok i ämnet; Charmen med tarmen, som förklarar en del om tarmens påverkan på våra liv som är ett nytt och intressant forskningsområde. Förr trodde vi att alla bakterier var av ondo, och vi förstod inte hur viktigt det också är att behålla ”goda bakterier” som hjälper oss. Dessa kallas ”prebiotika”, och är superbra för vår hälsa. De finns i ”syrad” och ”fermenterad” (inlagd) mat, det är K2-vitaminet.

 

Anledningen till att så många idag har så dålig hälsa tycks bero främst på näringsbrist, att vi helt enkelt äter skit. Näringsfattigt, tomma kolhydrater, massa socker, transfetter och processerad mat som industrin har konstlat med kemikalier för att förlänga hållbarheten och ha billigare ingredienser. Det gör att vårt immunförsvar överbelastas och gör oss ofta sjuka och orklösa. Det är som att stoppa ett väldigt dåligt bränsle i tanken.

 

Våra kroppar (immunförsvaret) vill helst ha ”levande mat”, alltså råa grönsaker och färsk organisk mat som inte konstlats med tillsatser eller besprutning utan den kommer naturligt så som den är. Därifrån får vi de ”goda bakterierna”, som också behövs för att kroppen ska kunna ta upp alla andra mineral och vitamin på ett bra sätt.

Därför vill jag tipsa om att äta mer mat som innehåller ”prebiotika” och K2. Det finns olika sätt, bland annat finns det i en del mejeriprodukter som yoghurt och kvarg där det står ”syrningskultur”. Ett ännu bättre sätt är att köpa ”syrade grönsaker” och äta till måltider, ex: surkål, kimchi. Det viktigaste är att dessa INTE blivit pastöriserade, eftersom det i uppvärmningen försvinner också de goda bakterierna. En annat okej sätt kan vara att köpa tillskott av K2, ett bra tips är att i hälsokostbutiker köpa vitamin som kombinerar D-vitamin och K2 eftersom de behöver varandra. Ett annat sätt är att syra grönsaker själv…

Här finns några tips; http://www.ica.se/recept/sasongens-syrade-gronsaker-716698/

http://www.mabra.com/etikett/syrade-gronsaker/

Jag kan verkligen rekommendera att äta mer levande mat, och de superbra hälsoeffekterna av ”goda bakterier”. Samtidigt som jag vill tipsa om att det viktigaste i slutändan är; hur mycket näring får vi i oss – inte hur mycket vi äter. Alltså att få i oss riktigt bra bränsle (100 % råvara, gärna ekologiskt), och dra ned på det dåliga bränslet (färdigprodukter med socker, fetter och tillsatser; sådant som gör oss beroende). 

Börja gradvis, och tillför mer och mer färsk mat och du kommer må mycket bättre. Kasta ut alla behandlade fetter (vegetabiliska oljor, transfetter) och använd kokosfett eller smör istället. Kasta ut de fejkade tillsatserna som har glutamat, syntetiska färgämnen och smakförstärkare (E621) och använd riktiga kryddor istället. Börja laga mat med riktiga råvaror och riktig näring.

Lycka till.

Taggat med: 

, ,