Om

Den här bloggen är en utgångspunkt för mina projekt. Jag kommer dela med mig av min inspiration och tankar runt olika saker. Har under många år nu skrivit artiklar/böcker om olika ämnen för att utveckla mig själv och sprida mina idéer, här kommer en del publiceras för läsning!
 
Ämnena innefattar hälsa, mat, reflektion, ifrågasättande av normen, psykologi och religion/andlighet. Frågor och tips om att stärka sin kropp, sin hälsa, sin integritet och sitt psyke.

Presentation

Teknik

Den här bloggen skapades via leverantören bloggo.nu

Gratis blogg!
Enkelt och snabbt!
Helt på svenska!
Gratis blogg!

Visar inlägg från februari 2016

Tillbaka till bloggens startsida

Placebo - Om kraften av att föreställa sig

PLACEBO OCH NOCEBO

Jag är fascinerad av över den effekt som inom sjukvård, hälsa och psykologi kallas för ”placeboeffekten”. Den innebär att bara genom att förvänta sig att någonting kommer hända, så händer det. Alltså om man tror att man har fått en effektiv medicin börjar kroppen agera som om den faktiskt fått det, fast det bara är ett ”sockerpiller” utan någon verkan alls. Många människor hävdar att placeboeffekten är långt starkare än vad majoriteten av dagens mediciner är på att bota sjukdomar. Att trots detta använder så mycket mediciner idag är svaret enkelt; läkemedelsindustrin är en av världens största industrier och tjänar enorma summor. Placeboeffekten är helt enkelt inget man pratar om helst.

Men placeboeffekten är oerhört intressant, och betyder att tankens kraft (det vi föreställer oss) har en enorm påverkan på hur vi lever, hur vår kropp reagerar och hur vi möter oss själva och andra människor. Att tro att någonting verkligen hjälper och fungerar hjälper oss att lösa problem lättare Vi mår mycket bättre när vi börjar vilja se lösningar och få en optimistisk syn på hur vi kan skapa förändringar.

Motsatsen är den inre skepsisen, pessimismen att inte tro att något fungerar. Att ställa sig med armarna i kors och helt enkelt ge upp att vilja förändra. Då fastnar vi i ett mönster av ältande av det dåliga och det ”hopplösa” i världen. Vi blir beroende av att klaga, som en skiva som hänger sig. Vi tror att det negativa kommer hända, och detta kallas för ”noceboeffekten”. Alltså att förvänta sig att det hemska ska hända, ger också samma effekt på kroppen. I forskningen har man sett tillexempel människor som tror att de inte tål maten skapar samma reaktioner fast de äter någonting som egentligen innehåller något annat. Och om man börjar tänka att olyckan/sjukdomen kommer att hända dig, ja då skapar du förutsättningarna att det kommer hända.

Tro det eller ej, men dessa effekter är bevisade och finns på riktigt. Vi får verkligen vad vi ber om. Men hur fungerar det? Jo kraften i våra föreställningar påverkar vårt immunförsvar, alltså en riktigt negativ tanke är också en stressande tanke. En obehaglig känsla av oro som gör att kroppens nervsystem reagerar med att försvara sig, spänna sig och producera stresshormoner. Det skadar kroppen i längden, tvärtemot när vi tänker positivt och föreställer oss att bra saker kommer hända. Då slappnar nervsystemet av, kan läka sig själv och ge oss välbehagskänslor. I grund och botten är det rädsla eller kärlek. I nervsystemet kallas de här två systemen, BIS och BAS. De är två motsatser.

 Så frågan är hur vi tänker, hur vi föreställer oss hur saker ska ske för oss i livet. Vad vi lägger fokus på, ältar vi problemen, eller ser vi lösningarna? Tänker vi optimistiskt eller är vi mer pessimistiska? 

Ibland tycker jag att det är otroligt överdrivet och skadligt fokus på allt det negativa i världen, men hela detta tankesätt drivs i ett samhälle av tidspress och stress och medier som ständigt berättar om allt det hemska i världen. Nyheter har alltid ett fullständigt överdrivet fokus på det negativa, av den enkla anledningen att det säljer bättre, det får vår uppmärksamhet. Men statistiken säger att vi aldrig haft så låg kriminalitet och så lite krig som idag. Vi bara uppmärksammar och lägger fokus allt det hemska.

Optimism och kärlek får byggas inifrån oss själva istället, att vilja förändra, att vilja skapa och känna kärlek till det vi gör. Små steg att vilja se det bra i livet och fasa ut de saker som gör oss olyckliga och håller oss kvar i negativa mönster. Att fokusera på det vi kan göra någonting åt och lägga vår energi där istället. Uppmuntra oss själva och andra istället för att se misslyckanden. Det är så kraftfullt att förstå hur mycket varje föreställning om oss själva och världen påverkar det vi är med om i livet.

0 kommentarer | Skriv en kommentar

Länksamling till min blogg

Hallå i vinterslasken!

Jag har nu bestämt mig efter olika försök att en lagom takt för mig att publicera inlägg på bloggen är en gång i veckan  - på måndagar. Så nu är alltså min blogg lite av ett ”veckomagasin”, ofta tar det lite tid att samla ihop tankar och utforska olika ämnen samtidigt som jag vill känna att det finns ett djup i det jag skriver, samtidigt behöver jag extra tid att skriva på min bok. Till dess är här några förslag på tidigare artiklar som jag gärna tipsar om att läsa från 2015/2016..

Bara att trycka på länkarna..

 1. avslappning, meditation, andlighet & att vakna upp;

Meditation  Enkelt, varför meditera och hur?

Konsten att slappna av  Att ta steg att stressa ned i ditt liv

Att finna frid och harmoni  Att sluta anklaga oss själva

Praktisk andlighet  Att praktiskt leva det vi kallar ”andlighet”

Utvecklas som människa  om att kunna ifrågasätta på riktigt

Att vakna upp Vad uppvaknandet innebär för mig

Sårbarhet och öppenhet

Smärtkroppen och vår ovilja - En förklaring av Eckhart Tolles koncept; smärtkroppen)

 

2. Hälsa, kost & miljö;

Kemikalier och allergier inomhusmiljön, kemikalier o allergier

Vårt industrisamhälle gör oss sjuka 

Maten och beteendet hur maten påverkar oss psykiskt

Att äta levande föda

Om att äta riktig mat och c-vitamin 

De nyttigaste och bästa livsmedlen 

 

3. Samhället, vår kultur och politik;

Hur kan man verkligen förändra ett samhälle? 

Hur det fuskas med maten i butiker och resturanger 

Hur vi påverkar världen genom hur vi handlar 

Hur den en pytteliten superelit kan styra över så mycket 

Vad som egentligen finns bakom den fina ytan av demokrati 

Om rädslan i samhället, hatet och fördomarna 

---- ---- ----

Annars är jag just nu mycket inne på att äta och leva så naturlig som möjligt, det är väldigt kul och följa den här ”medvetandetrenden” som finns i samhället med tankar på att återvinna, rädda miljön, handla lokalt, stadsodla och köpa ekologiskt osv.

För mig är det nu två extra intressanta saker, dels ”paleo-maten”, alltså äta som på stenåldern när vi var jägare och samlare, samt äta ”raw food”, att äta mestadels färskt eller utan att värma upp maten över 40 grader. Viktigaste gemensamma punkten är 100 % naturligt, och att äta mycket fiber och sluta äta den processade, onaturliga och färdiggjorda maten från vitt mjöl, industriella oljor och fetter, och vitt socker. Att undvika dessa livsmedel kan stoppa de inflammationer och blodsockersvängningar som gör att vi får alla möjliga problem från mage till tarmen och hjärnan. Jag har också börjat följa ett inspirerande program på svtplay om vegetarisk matlagning; ses här; Vegorätt 

Ett annat otroligt intressant ämne just nu är det här med PLACEBO OCH NOCEBO. Kan det vara så att vi till allra största del intalar oss redan på förhand vad som ska hända? Att tanken blir verklighet för oss.. det kommer jag skriva mer om snart.

Väl mött! /Jerry

0 kommentarer | Skriv en kommentar

Konsten att slappna av

ATT SLAPPNA AV - i det moderna samhället

Ett av de största intressena jag har är hälsa, och vad som får oss att må bra/dåligt. Jag har bland annat studerat psykologi, filosofi, sociologi mm. Det finns så mycket olika områden som påverkar hur vi mår. På senare tid har jag fått upp ögonen för hur våra matvanor spelar en oerhört stor roll för hur vi mår. Konstant trötthet, nedstämdhet, hudproblem och så mycket mer har ofta grunden i att vi har näringsbrist och äter för lite ”färsk” mat, och för lite naturliga fiber, mycket för att vi äter allt mer industriell färdigmat. Men om man backar bandet lite, skulle jag vilja skriva om ett minst lika stort problem som drabbar vårt samhälle. Nämligen stress. Stressen har invaderat vår kultur och vi tycks aldrig ha tillräckligt med tid. Vi skyndar mellan aktiviteter och försöker göra allting samtidigt för att vara så effektiva som möjligt. Det gör att många ”går in i väggen”, och mår väldigt dåligt av alla krav på sig själv.

Om vi upplever att vi aldrig hinner med vad vi ska göra och mår dåligt för det, då bör vi verkligen tänka efter vad vi håller på med. Annars bara fortsätter vi med vårt vansinne, och när vi stressar blir vi mycket lättare sjuka för att kroppen inte får någon tid att återhämta sig, och tar heller inte upp näringen från det vi äter. Vi väljer hellre skräpmat och söker  ”snabba belöningar”, ägnar tid och zappar oss igenom livet, spelar meningslösa spel osv.. Dessutom hamnar vi oftare i konflikter, vårt humör sviktar, vi glömmer saker, och kan inte tänka klart. Stressen gör verkligen att vi glömmer bort oss själva, och fastnar i alla krav vi sätter på oss själva.

Stressen drar all vår uppmärksamhet från stunden vi faktiskt är i, här och nu. För att minska sin stress behöver vi prioritera ordentligt. Och det viktigaste steget för många är att lära sig säga NEJ. Fyll inte hela kalendern med alla tusen måsten. Vi behöver minska på alla krav vi utsätter oss för, och alla dagliga distraktioner i den moderna teknologin, och istället lägga energi på det vi verkligen vill och kan göra helhjärtat. Lämna utrymmen där vi kan släppa taget om allting och bara ha tid för sig själv. Att inte hålla tusen saker i huvudet, sluta med ”multitasking” i tron att du blir mer effektiv, utan gör bara en sak åt gången.

Att fokusera fullt ut på det vi gör, och där vi faktiskt befinner oss fysiskt. Jag kallar det ”ZEN-MIND”. När du gör det du gör, ägnar du full uppmärksamhet åt det och släpper taget om allting annat just då. Om du har mycket saker och göra, skriv ner det i en kalender eller på en lapp, så behöver du inte kämpa med att komma ihåg allt i huvudet. När vi ägnar fullt fokus åt nuet minskar vi på stress och ångest, vi kan ta tillfället i den långa kön, vid trafikljusen, eller på väg mellan möten att känna hur kroppen mår, och ta djupa, medvetna andetag. Du kan ändå ALLTID bara vara här och nu, oavsett om vi på ett maniskt sätt tänker på annat som hänt och på framtiden.

Vi kan välja att slappna av istället för att stressa upp oss själva för att vi tror vi måste vara någon annanstans, och oroa oss inför nästa sak.. och nästa sak.. det är sådant som stressar sönder oss, och vi sitter i vår egen rävsax. Så lär dig prioritera, lär dig säga nej, och fokusera fullt ut på det du ska göra. Stäng av telefonen, stäng av radion, stäng dörren, om sådant tar bort ditt fokus i det du gör. Välj tillfällen, och gå in 100 % fullt medvetet och ”mindful” för vad du gör. Säg nej till distraktioner, och säg nej till saker som bara får dig att stressa upp dig för vad du tror att andra kräver det av dig. Det är din hälsa som är viktigast, kom tillbaka till dig själv, till vad din kropp försöker säga dig. Speciellt mage och tarm är väldigt nära kopplad till stress, och i mage- och tarm finns uppemot 80 % av hela vårt immunförsvar. Så ta hand om dig själv, och hur du prioriterar ditt liv så kommer ork och energi tillbaka.

0 kommentarer | Skriv en kommentar

VARDAGSGIFTER I HEMMET som gör oss sjuka

Som jag tidigare skrivit om, är det största problemet för den moderna människan nya tiders ”välfärdssjukdomar”. Med mycket stress, dålig kost och brist på motion som ger utslag i övervikt, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och också allergier. Orsaken till allt detta är att vi avskärmat oss från den naturliga livsstil som vi anpassats oss till under tusentals år. Kroppen är skapad för att använda fysiskt, andas leva ute i dagsljus, att äta och vila för att återhämta sig. Först under det senaste århundradet har vi fått ett högproduktivt industrisamhälle, miljontals nya kemikalier, stillasittande jobb inomhus, och tidspressande scheman med dålig kost och följdproblem. Många drabbas av den onaturliga livsstilen.

Den nya livsstilen har främst inneburit enorma mängder nya kemikalier, plaster, GMO och tillsatser i mat som kroppen inte har lärt sig känna igen och därför stör våra hormoner och kroppens belöningssystem. När vi växer upp i den här konstgjorda världen, kanske mitt i en storstad utan kontakt med naturen, ständigt äta industriell mat och omge sig med kemikalier och plaster i allt från munnen till huden, då får kroppen arbeta med överbelastade och dåligt fungerande immunförsvar då vi dödar den naturliga balansen.

Jag tänkte gå in lite mer på allergier, jag har själv drabbats av allergi. Det första att göra är att kolla upp om det är något speciellt man reagerar på, vanligast är päls, damm, kvalster och pollen. Sedan finns en hel del matallergier, och jag tror själv att många människor har matallergier utan att veta om det. Om du alltid är snuvig och har mycket slem kan det bero på laktosallergi. Om du ofta får ont i magen, är förstoppad och har andra tarmproblem kan det vara glutenallergi (vete) osv. Många människor som inte får några svar på varför dem är sjuka, kan troligen finna svaret i vad dem äter dagligen, finns färgämnen och konserveringsmedel (E-nummer) som många känner symptom på. Mer info här; http://www.aktavara.org/Guide.aspx?f_id=9525

Men det är inte bara maten, för mig utvecklas allergi, hudproblem och depressioner mm. av hur kroppens immunförsvar inte kan hantera sin omvärld längre. Därför är det bra när det uppmärksammas om hur ohälsosamma ämnen finns i leksaker för små barn, tillsatser i maten, hur mycket bekämpningsmedel och antibiotika som förekommer i matindustrin. Dåliga inomhusmiljöer mm. Allt sådan medvetenhet sprids och får människor att välja bort det onaturliga.

Vi vistas mer ute, äter ekologiskt och lokalt, odlar mer själva och tänker på hur djuren lever. Vi får helt enkelt upp ögonen för att vi kan välja vad vi vill ha med hjälp av plånboken. En revolution mot det onaturliga behöver alltså inte innebära ett blodigt krig, det innebär bara att sluta köpa av det.

Så för att slippa kroniska sjukdomar, mental ohälsa, allergier mm. Innebär att återvända till naturen med allting vi gör, alltså att leva mer efter hur kroppen mår. Det främsta man kan göra är;

Äta mer naturligt : Att äta mer råa, levande grönsaker som är antiinflammatoriska. Gå till frukt- och grönsaksdisken och köp ekologiskt, slå upp recept och laga allting från grunden. Det är det bästa tipset, ta en titt på innehållsförteckningen, köp inget du inte vet vad det är. Tänk efter principen 100 % äkta vara. Speciellt bra mot allergiska reaktioner är växtproteiner, kokosolja, nötter, svamp och allting med mycket C-vitamin, ex; citrusfrukter, kål, spenat osv. Ät också D3-vitamin tillskott, och gärna inlagda grönsaker som inte pastöriserats.

Äta mindre konstgjort : Framförallt det som gör oss sjuka är för mycket socker och alla dessa stärkelser och tomma kolhydrater som proppas i skräpmat och i färdigmaten. Socker är ett bränsle för sjukdomar, samtidigt som det har visat sig vara 8 gånger mer beroendeframkallande än kokain (!). Tips är att dra ner på mängden och försöka ersätta en del med honung, frukter, bär och stevia.

Naturliga hjälpmedel : Nr1. Vädra ut ofta (speciiellt i mindre, äldre lägenheter) Inomhusluften är alltid mycket mer förorenad än utomhusluften, så se till att rena/byt luften inne. Skaffa gröna växter, en bra luftrenare, våttorka hellre än dammsug, och undvik rök. Läs mer här om inneluften o tips; indoor air quality 

Annat : Skaffa ett naturligt nässpray med eucalyptusolja som sköljer ut näsan, till naturliga allergimediciner räknas nässlor, vitlök och citron och framförallt honung. Andra naturliga "histaminer" finns i mat med "Quercetin"; i äpplen, bär, lök, broccoli mm.


Leva mer naturligt : Byt ut vardagskemikalier hemma, använd naturliga tvålar, deo, rengöringsmedel osv.. Använd leksaker, möbler och kläder som helst inte är syntetiska och fyllda med plast. Använd mer av trä, papp, bomull, glas, porslin.. Mer tips finns i boken/sidan; ”Den onda badankan” http://denondabadankan.blogspot.se

Och tänk främst på att stressa så lite som möjligt, stress är riktigt dåligt för oss på alla sätt. Sov ordentligt 7-8 timmar, motionera regelbundet utomhus, gå ut i dagsljuset, hitta små stunder där du kan stänga av allt, och undvik alla mediciner och antibiotika om det inte verkligen behövs.

Här finns mer bra info om allergier på dr mercola; http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/08/24/allergy-season-hits-us-with-a-vengeance.aspx

Hoppas några tips här kan hjälpa, det är en hel del att bli medveten men hälsa är en helhet och man får börja med enkla steg. Att försöka hitta roten är långt bättre än att stirra sig blind på symptomen.

0 kommentarer | Skriv en kommentar