Om

Den här bloggen är en utgångspunkt för mina projekt. Jag kommer dela med mig av min inspiration och tankar runt olika saker. Har under många år nu skrivit artiklar/böcker om olika ämnen för att utveckla mig själv och sprida mina idéer, här kommer en del publiceras för läsning!
 
Ämnena innefattar hälsa, mat, reflektion, ifrågasättande av normen, psykologi och religion/andlighet. Frågor och tips om att stärka sin kropp, sin hälsa, sin integritet och sitt psyke.

Presentation

Teknik

Den här bloggen skapades via leverantören bloggo.nu

Börja blogga!
Helt på svenska!
Börja blogga hos oss.
Skapa din blogg!

Visar inlägg från mars 2016

Tillbaka till bloggens startsida

Riktig hälsa i dietdjungeln

Att må bättre är ett val att förändra sitt liv, sina vanor och sina föreställningar om vad som fungerar. För att göra förändringar krävs framförallt motivation. Utan motivation fortsätter vi precis som vi alltid gjort, vi nöjer oss med hur det är tills vi inte länge mår bra..

Idag är det många som känner sig motiverade att förändras i en tid där många känner att de inte mår särskilt bra. Det kan vara att man vill gå ner i vikt, få bukt med sömnproblem, oro, stress, depressioner mm. Man kanske också känner någon av alla dem som drabbas av cancer, diabetes, stroke och hjärt- och kärlsjukdomar. Därför ser vi en enorm ”diet-trend”, där alla möjliga dieter cirkulerar i medierna som till exempel LCHF, ISO, 5:2, GI-metoden. 

 

 Trenderna sprids snabbt i de sociala medierna utan att många studerar forskningen bakom – för det har vi i ett stressat samhälle inte tid med, vi letar efter den ”magiska lösningen” utan att helst behöva ändra på våra vanor. Vi vill ha snabba lösningar och snabba belöningar, men vi lurar oss själva. Ett liv för att må bra är att förebygga en livsstil som verkligen ger kroppen naturlig träning och avslappning. Att leva ett liv med så lite stress och ohälsosam mat som möjligt. Hälsa är att välja att ta hand om oss själva, både mentalt och fysiskt. Det kräver att vi tar till oss ny information och nya vanor. Att vi tänker på att leva mer naturligt och lyssnar på vår kropp.

Jag har studerat många olika dieter, och känner också vänner som provat olika och min erfarenhet är att det är väldigt lätt att ”bli blind” i sin egen metod, alltså att börja argumentera med personliga och känslomässiga åsikter. Man försvarar sin livsstil hellre än att vara öppen för förändring. Men jag vill också dela med mig av det som faktiskt till stor del är gemensamt för de allra flesta dieter istället för att kriga med påhopp om vad som är bästa metoden.

Gemensam hälsa är framförallt att äta mycket grönsaker, särskilt sådant som broccoli, spenat, kål i alla former och syrade, inlagda grönsaker. Det är också bra att komplettera med en frukt och bär i lagom mängd, och ät hela frukter. Inga juicer eller läsk. Det man helst vill undvika och som gör oss sjuka är den industriella färdigmaten och vårt beroende till socker, koffein och snabba kolhydrater som gör att vårt blodsocker (och vår energi och humöret) åker upp och ner som en jojo. Vi äter, men efter nån timme är vi sega och har vi sötsug igen. Den cirkeln bör man bryta och se till så man har längre och stabilare mättnadskänsla. Därför bör vi äta mycket mer fiber och fullkorn som de finns också mycket av i grönsaker, nötter och fröer. Samtidigt bör man dra ner på kakor, vitt bröd, vitt ris och vit pasta som bara ger tillfällig och snabb energi. Se bild nedan.

 

Gemensamt för alla dieter är också att undvika industriernas ohälsosamma och billiga fetter så som härdade fetter och industriella modifierade oljor. Vi bör istället äta mer av naturligt kokosfett, oliver, olivolja, riktigt smör, fårost, avokado, ägg, fisk (omega3), kyckling och nötter. Samtidigt som forskning gång på gång visat att rött kött från gris och ko, speciellt i charkvaror, leder till ökad risk för cancer.

Ett ledord i all form av att må mycket bättre är att äta saker i sin naturliga form, köpa riktiga grönsaker och hela råvaror, inte industrins halvblandningar av såser, röror, färdigmat och halvfabrikat som blandats upp med dåliga fetter, alldeles för mycket socker och salt, och en massa konstgjorda kemiska tillsatser. Det är sådant som gör sjuka eftersom det saknas viktiga fiber, mineraler och vitaminer som kroppen behöver. Sedan kan vara allt från vegan till att äta animaliskt och ha en god hälsa. Ät varierat av naturliga råvaror, fett, proteiner och grönsaker så behövs inga tillskott, förutom d-vitamin på vintern och b-12 för veganer. Ät också helst ekologiskt och lokalt då de innehåller mest näring och minst gifter. Minst lika viktigt är att röra på sig regelbundet som att äta hälsosamt.

 

Tillsist, om du har återkommande magproblem, ät mer fiber (grönsaker, frukt och nötter) och försök dra ner på koffeinet, och sådant som kakor, kex, juice, läsk och vitt bröd. Det kommer hjälpa dig garanterat, du kan också fundera över om du kanske är känslig mot laktos eller gluten (vete). Ett riktigt bra morgontips är att dricka varmt vatten med citron och honung innan frukosten så kan matsmältningen bli uppvärmd först, och ät sedan en rejäl frukost med mycket fiber, och slappna av medan du äter, låt det ta tid och tugga ordentligt så får magen det lättare. I magen finns också ”vår andra hjärna”, som sköter i stort sett hela vårt immunförsvar och våra hormoner. Ny forskning har också visat att depressioner och oro kan bero på obalans i mage- och tarm. Kanske bör vi först behandla magen och vad vi äter, och inte hjärnan.,

0 kommentarer | Skriv en kommentar

RÄDSLAN inom oss själva

”De unnade sig inte tid och möda att göra sig starka mot fruktan, att bekämpa dödsångesten inom sig själva, utan de levde skälvande för dagen utan att tro på någon morgondag”

Så inleder författaren Herman Hesse sin sista bok; glaspärlespelet. Dessa rader tycker jag är väldigt talande, för hur ofta flyr vi inte det obekanta, det ovissa och det vi inte kan kontrollera? Hur ofta låter vi inte rädslan för det nya styra oss in i de trygga vanorna, in i de trygga och bekanta tankarna, in i våra egna bekväma mönster? Låter vi nedslås av misslyckanden och andras elaka kommentarer?

Under dygnets vakna tid upprepar vi i stort sett samma tankar om och om igen, vi tycks vara beroende av att lyssna på dessa tankar i våra huvud. För oss är det trygghet att upprepa våra tankar om och om igen, därav alla våra fördomar. Dessa bekanta tankar och ord vi använder är våra inkörda vanor, vår identitet och också det vi går runt och kallar för ”verkligheten”. Vi upprätthåller denna verklighet genom att ständigt bekräfta att det är som vi vant oss vid att tro att det är. Vi letar efter det som bekräftar våra uppfattningar sedan tidigare. För vi ser inte världen exakt så som den är i varje stund, vi ser världen oftast efter hur vi föreställer oss den.


Om vi bara för ett ögonblick inte förvränger världen som vi vill att den ska vara, då uppenbarar sig alltid sanningen för oss, i den direkta upplevelsen där vi verkligen befinner oss. I denna direkta upplevelse finns ingen rädsla, för då är vi bara fullt närvarande att möta det som är.

Den största rädslan, är den som vi skapar genom att tro på vår egen rädsla.. Det är rädslan i våra egna huvudPrecis som vi börjar fantisera om något riktigt läskigt följer snart kroppen efter och vi drar ihop oss och svarar med "taggarna utåt". Kroppen går i försvarsläge, in i stress och vill fly, precis som om vi blir attackerade.

Att verkligen se det som är, är också att tillåta och acceptera det som är. För att bota sin rädsla behöver man våga möta det man hellre flyr ifrån. Det är samtidigt att sluta vara rädd att möta sina egna känslor, det är okej att känna misslyckande, sorg, avund och pinsamhet.. dessa känslor är helt naturliga, men istället för att dras ned av dem, älta och tänka en massa på det och döma oss själva - så kan vi försöka igen, och igen och rädslan minskar för varje gång vi tar modet till oss. "Att möta mörkret med sitt eget ljus", är det som driver ut rädslan. Att våga sig in i det okända, in i det vi inte kan styra över..

Det innebär mod och beslutsamhet att möta det som är, om vi vill befria oss från ingrodda och dåliga vanor, fördomar, självdömande och lidanden kan vi inte ligga med täcket över våra huvud. Vi måste se det som är, och vara helt ärliga med det. Vi kan inte låta rädslan styra över våra liv, för det är en enormt stor skillnad mot att föreställa sig hur något är, mot att faktiskt uppleva det fullt ut. Rädsla är en oerhört begränsning i våra liv, och kan förstöra våra liv när vi låter rädslan styra över oss istället för tvärtom. Denna hypnos är vad Buddha kallade för lidandet, som även översätts med otillfredsställelse.

När våra föreställningar krockar med verkligheten, gör vi ofta först motstånd mot det som är och det gör oss frustrerade och vi känner rädsla och obehag. Motstånd är förövrigt en direkt översättning av hebreiskans uttryck för satan i bibeln. Motstånd och lidande har samma betydelse av att inte kunna leva och acceptera det som är; sanningen. När vi lever i våra tankar så glömmer vi bort att det vi kallar för verkligheten bara är en annan illusion bland alla andras illusioner. Det finns inte mycket att vara rädd för egentligen, inte ens döden som passerar som ett ögonblick, i stort sett 99 % av alla rädslor är inbillade och överdrivna av oss själva, i vårt tänkande. Det är vår oro, vår ovilja mot det vi inte vet.

Vi flyr in i det för oss välbekanta och trygga, men ibland, i korta stunder är vi villiga att hänföras av det okända, av det vi faktiskt inte vet, av saker utanför våra egna ramar. Av livets mysterier och oupptäckta vidder. Det är ofta då vi upplever livets magi och mening, vi öppnar upp oss och möter oss själva och andra på sätt vi inte kunnat innan...

0 kommentarer | Skriv en kommentar

Vår tids sömnlösa värld

OM VÅR TIDS TEKNIK OCH HUR DEN PÅVERKAR OSS

Sju av tio uppger att de ibland har sömnsvårigheter och det är främst unga och kvinnor som är drabbade. En av de främsta skälen är att man idag tar med sig surfplattan eller mobilen till sängs.

 

 Bara under min livstid, under 30 år, har jag sett en enorm teknisk revolution som bara går allt snabbare när allting kopplas samman genom smarta apparater och internet. När jag var liten hade endast få människor en egen persondator eller mobiltelefon. Det var i början av 90-talet som internet växte fram ordentligt. Jag tänker ofta på vad det gör med oss människor, det finns båda sidorna av myntet. Internet och ny teknik är ett sätt att sprida information, lära sig massor, avslöja hemligheter och skapa en mer öppen värld på samma villkor. Det är ett sunt hot mot alla maktstrukturer och slutna politiska styren. Problemet är just när det utnyttjas istället av makten, sådant som censur, massövervakning och kontrollverktyg för att peka ut syndare.

Tekniken har invaderat de flesta människors liv, med undantag av äldre, fattiga och de som helt enkelt valt bort det. Vi översvämmas av det digitala livet och blir beroende av det. När vi väl börjar använda tekniken blir det självklart att vi gör det, vi reflekterar inte längre över sådant som att kontanterna håller på att försvinna när vi bara betalar med kort, eller hur mängden strålning vi utsätts för av både blått ljus och alla mobila nätverk påverkar oss. Just det ”blåa ljuset” är ett problem för oss eftersom det lurar vår biologiska klocka och håller hjärnan aktiv genom att störa sömnhormon vilket gör att så många människor har problem med sömn, stress och dåliga matvanor.

 

 Många människor använder tekniken från morgon till sista kvällssucken, och de aktiviteter som de flesta håller på med, kolla på filmklipp, spela belönande spel och sociala medier – det gör att vi varvar upp och det tar lång tid att slappna av igen. När vi inte längre kan sova bra, och drabbas av stress och ångestproblem bör vi tänka om. Vi bör tänka på vår kropp, och hur den kan naturligt må bättre. Tekniken gör också att vi sitter ned alldeles för mycket, vilket också gör att kroppen inte blir naturligt avslappnad på kvällen.

Det vi kan göra för att öka vårt psykiska välmående och få bättre sömn är att ändra några vanor runt hur vi hanterar tekniken. Själv försöker jag lyssna mer på kroppen, att starta upp med någon form av fysisk rörelse och först efter frukosten börjar jag använda tekniken med jämna mellanrum. Det är bra om man kan komma ut på en runda, eventuellt träna lite hårdare i dagsljuset. Dagsljuset är viktigt för att ge oss det naturliga, fulla spektrumet av vitt ljus som saknas inomhus. Mot eftermiddag/kväll bör man sluta med allt ”uppiggande”, sådant som koffein, och en bra stund innan man ska sova är det skönt och bara stänga av all elektronik, stänga av telefonen osv. Istället kan man tända ett ljus eller dämpa belysningen, kanske läsa, skriva eller göra någon avslappningsövning.

Många kan på något plan inse att de nog använder teknik och sociala medier FÖR mycket, men de kan ha svårt att sluta med vanorna, och den sociala pressen att alltid vara uppdaterad och tillgänglig. Men att skaffa sådana ”teknikfria utrymmen” är det bästa man kan göra för sig själv och sin egen hälsa. Det får oss att kunna slappna av ordentligt och lyssna mer på vad kroppen säger så man för en stund kan komma ifrån ständiga jämförelser med varandra och statusuppdateringar. Det verkar som att vi behöver skapa en sund balans med tekniken så att den inte skadar oss, utan blir den hjälp och kreativt verktyg som tekniken kan vara medan vi fortfarande kan följa den naturliga livsstil kroppen utvecklats för.

Läs mer här; http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sociala-medier-bakom-forsamrad-somn-hos-unga

0 kommentarer | Skriv en kommentar