Om

Den här bloggen är en utgångspunkt för mina projekt. Jag kommer dela med mig av min inspiration och tankar runt olika saker. Har under många år nu skrivit artiklar/böcker om olika ämnen för att utveckla mig själv och sprida mina idéer, här kommer en del publiceras för läsning!
 
Ämnena innefattar hälsa, mat, reflektion, ifrågasättande av normen, psykologi och religion/andlighet. Frågor och tips om att stärka sin kropp, sin hälsa, sin integritet och sitt psyke.

Presentation

Teknik

Den här bloggen skapades via leverantören bloggo.nu

Reklamfri blogg!
Skapa en egen blogg utan krångel eller teknisk kunskap.
Skapa bloggen nu!

Visar inlägg från oktober 2016

Tillbaka till bloggens startsida

Nyttan av att äta syrade grönsaker -DEL 1 av2

DEL 1

När jag läser om hälsa idag så återkommer alltid nyttan av att äta syrade grönsaker och ”levande” bakteriekulturer. Anledningen är helt enkelt att de flesta människor saknar de viktiga tarmbakterier som behövs för att magen ska fungera på bästa sätt. Många människor lider av orolig mage eller andra återkommande tarmproblem, och det beror på de flesta äter mat som är färdigpackad av industrin som använder olika metoder för att döda de goda bakterierna. När vi köper pastöriserade mejeriprodukter, konserverat och annat som behandlats av industrin förloras den naturliga och levande maten som är så viktig för att immunförsvaret ska skydda oss mot sjukdom.

Vad är nyttan?

Att äta mer färsk och rå mat, som grönsaker och frukt är viktigt, men om man vill ha ett riktigt starkt immunförsvar och kunna ta upp näring på bästa sätt är syrad mat viktigt. Det är helt enkelt en metod som används i gamla tider och i alla världens hörn för att bevara maximalt med näring. Den som äter naturligt syrade grönsaker får jämnare blodsockernivå (stabilare humör och man löper mindre risk för hjärt- och kärlsjukdomar samt diabetes),och stabiliserar magen (sänker vårt PH-värde som tar bort dåliga bakterierna).

Syrat behåller höga halter av C-vitamin och bildar B12 och K-vitamin. Dessutom har man börjat förstå att en dålig tarmflora kan ge psykiska problem. Så att äta för mycket onyttig skräpmat gör att humöret svänger och kan få oss deprimerade. I försök med möss har man sett att risktagandet och stressen ökar i bakteriefria miljöer där de goda bakterierna saknas. Nästan en tredjedel lider av järnbrist som gör oss trötta och orklösa, och forskningen har visat att järnupptaget kan tredubblas om man äter naturliga syrabakterier. När man äter mycket spannmål och även nötter och baljväxter så får man i sig fytinsyra som hindrar näringsupptaget i tarmen. Syrabakterierna bryter ner fytinsyra.

Klicka ned till del 2 och läs om hur du kan skaffa syrade grönsaker och smidigt göra de hemma själv också..

0 kommentarer | Skriv en kommentar

Nyttan av att äta syrade grönsaker DEL 2

DEL 2..

Varje människa är en levande bakteriekoloni, vi lever i symbios med ca 1,5 kilo bakterier och vår hälsa beror på att de arbetar med oss, inte mot oss. Det är viktigt att få i sig levande bakteriekulturer samt undvika antibiotika för att motverka att immunförsvaret löper amok och börjar attackera sig själv (autoimmuna sjukdomar som allergier, tarmsjukdom, MS, fetma, autism mm.) Man har jämfört olika länder som äter mer/mindre syrade grönsaker och sett att länder där det äts mycket syrade grönsaker har exempelvis lägre förekomst av allergier.

Hur man får i i sig syrade grönsaker?

Jag kan verkligen rekommendera att äta några skopor syrade grönsaker varje dag. Det finns några sätt att göra det, dels kan man köpa hela syrade kålhuvud i grönsaksdiskarna (opastöriserade) på större varubutiker, eller man kan man i hälsobutiker köpa ”naturligt syrade grönsaker”, av exempelvis märket ”tistelvind”.  

Hur gör man syrade grönsaker själv?

Det är dock mycket billigare och relativt enkelt att syra grönsaker hemma själv. Då kan välja bland tillexempel morot, vitkål, rödkål, kålrot, paprika, gurka, tomat, vitlök, lök. De bör vara färska för att det ska fungera. Sedan behöver man en ren glasburk samt ett salt som inte innehåller jod. Tricket är att skapa en syrefri miljö där bara mjölksyrabakterierna frodas. Det får man genom rätt mängd salt och temperatur samt att bevara grönsakerna under vatten så ingen luft kommer åt. Alla grönsaker utom kålen kan göras enligt beskrivning nedan;

Så här gör man 1 KG grönsaker som kan blandas som man vill;

1.       Koka först upp saltlake där du kokar upp 1liter vatten med 3-4 tsk salt och låter svalna.

2.       Skölj och lägg lätt skivade grönsaker i burkar (kan varvas med kryddor/blad).

3.       Häll saltlaken i burkarna så att grönsakerna täcks. Pressa ned grönsakerna under ytan med en rengjord sten (ej kalk), eller med en försluten vattenfylld plastpåse och förslut med lock. Lämna lite utrymme luft mellan saltlaken och locket då det bubblar upp sen.

4.       Ställ burken i rumstemp i 14 dagar. Kolla till då och då så att grönsakerna alltid är under vattnet och lätta på trycket, koka ny saltlake om det behövs.

5.       Förvara i kylskåp och de kan ätas direkt men blir godare och bättre desto längre de står

 

Att ATT SYRA KÅL;

1.       Strimla kål finfördelat och blanda 1 KG kål med 2 tsk salt, blanda jämnt och låt stå några timmar.

2.       Pressa hårt med händerna så det saftas ordentligt. Ta den pressade kålen och stoppa i glasburken och se till så att alla luftbubblor försvinner. Pressa och fyll på efterhand. Fyll sedan på med den överflödiga saften så allting täcks. Annars koka saltlake så det täcks. Sätt locket på.

3.       Ställ burken mörkt i rumstemperatur i ca 14 dagar. Kolla då och då så de täcks av vatten.

4.       In i kylskåp, godast efter 14 dagar i kylen.

 

Forskningskällor och referenser kommer ur boken ”syra själv” med vetenskapsjournalisten Karin Bojs.

0 kommentarer | Skriv en kommentar

Del 1: NÄRINGSBRIST - hur och varför?

Det är idag väldigt vanligt att människor idag inte får i sig tillräckligt med mineraler och vitaminer som kroppen behöver för att läka sig själv och ha ett starkt immunförsvar. Istället lider många i onödan av alla möjliga problem som kommer av detta, så som vi ofta blir sjuka, benskörhet, ledvärk, hudproblem, orklöshet, sömnlöshet, mag- och tarmproblem, och de vanligaste sjukdomarna i västvärlden; hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och diabetes beror till stor del på att vi helt enkelt äter fel och gör kroppen sjuk istället. Dessutom påverkar vår tarmflora hur vi mår även psykiskt; [Psyket och maten] 

En stor anledning till dessa problem är att många stressar alldeles för mycket och tar sig inte tillräckligt med tid för avslappning och att riktig mat i lugn och ro. Stress gör att kroppen inte alls tar upp näring som den ska - och så tar vi dumma, omedvetna beslut där begären styr över förnuft. Vi hoppar över att laga maten från grunden och äter skräpmat eller färdigmaten i affären istället. Många idag får inte i sig tillräckligt med mineraler och anledningen är att många i västvärlden saknar kunskap och äter sådant som inflammerar kroppen istället som leder till ohälsa, obalans och sjukdom..;

Antiinflammatoriskt – Ät mer: 
Grönsaker – gärna fiberrika och grönbladiga 
Bär 
Frukt i måttlig mängd 
Baljväxter
Olivolja (extra virgin)
Omega-3
Kokosfett
Nötter och frön
Kryddor som ingefära, kanel, gurkmeja och vitlök 

Inflammatoriskt 
Rött kött, speciellt charkvaror som korv, skinka
Mjölkprodukter (här undantas produkter med ”syrningskultur”, som i ex: yoghurt, kefir)
Transfetter (vanligt i ex: färdigköpta kakor, färdigmat, bröd mm)
Majsolja, solrosolja
Socker, stärkelser
Vitt ris
Raffinerat spannmål; som vitt mjöl, vitt bröd, pasta
Margarin

 

Att äta mestadels av de inflammatoriska livsmedlen gör oss sjuka, många idag äter alldeles för lite frukter, bär, grönsaker, nötter, fröer och allt det som kallas ”levande mat”, alltså sådant som inte industrin har ändrat på utan är en riktig råvara. Handla helst efter regeln; 100 % råvara, utan någon tillsats, gärna ekologiskt så slipper man bekämpningsmedel mm. Utan att äta ”levande mat” så saknar vi de ”goda” bakterierna som mage och tarm behöver för att må bra. 70-80 % av det vi äter påverkar immunförsvaret som läker oss. Läs här; levande mat 

Den stora boven är vår västerländska livsstil med den stress och tidsbrist som många känner. Få har idag tid att förbereda och tillaga riktig mat i sitt eget kök. Det tycks vara smidigt att andra lagar det istället men problemet är att matindustrins ofta fuskar med ingredienserna, och lockar oss genom reklam att äta ”skräpmat” som är billig och beroendeframkallande. Fabrikerna tillsätter massor av socker, stärkelser, dåliga härdade fetter och kemiska tillsatser men som saknar viktig näring och fiber. Istället är det inflammerande och utan någon riktig näring. Vi måste inse att när vi köper den färdiga maten är det nästan aldrig någon bra, näringsfylld mat. 

Läs vidare i del 2..

0 kommentarer | Skriv en kommentar

DEL 2 - NÄRINGSBRISTER -hur undviker jag det?

DEL 2 av 2   - NÄRINGSBRISTER

Ett stort problem idag är de flesta har slutat med gamla mattraditioner som spelade en viktig roll för oss, det handlar om att låta det ta tid och förbereda mat, så som fermentering, surdeg, och att blötlägga maten innan vi äter den. De här processerna gjorde att vi förr i tiden hade en bättre tarmflora och ett starkt immunförsvar. Idag fuskas det med sådant som jäsning, syrning  i industrierna för att det ska gå snabbt och vara billigare att producera. Resultatet har blivit att de naturliga processerna som gav oss goda bakterier i maten nu inte gör det längre. Man kan säga att det är ett av prisen vi fått betala för vår stressade livsstil. Mer om "matfusket" här; http://theone.bloggo.nu/Matfusket/

Motmedlet är att: Köpa riktiga råvaror att ha hemmaplanera måltider och laga eget. Man kan syra (fermentera) egna grönsaker, göra egen fil som kefir, och grodda. Det viktigaste är att se till att man planerar (jag tar alltid med en lista) och storhandlar så man har alternativ och kan laga mat hemma, äta bra och regelbundet.

Jag äter själv mycket nötter, fröer och baljväxter och då bör man tänka på att blötlägga dessa..

Alla växter har olika skyddsmekanismer för att inte bli uppätna. En antinutrient är den raka motsatsen till näring. Man kan enkelt förklara det som att kroppen inte kan tillgodogöra sig näringen i råvaran som konsumeras. Antinutrienter finns i stort sätt allt vi äter men i olika mängd. Vi bör förbereda nötter, fröer, mandlar, alla gryn (ris, vete, råg, dinkel) och baljväxter (linser, ärter, böner).

I nötter finns antinutrienter, kallat ”fytinsyra” som fungerar som enzymhämmare. De finns främst i skalet och de ställer till det genom att hämma enzymerna i magen som ska bryta ner maten. Då blir matsmältningsprocessen långsammare och mera obehaglig, helt enkelt för att vi inte ska vilja äta dem. Lektiner är ett protein som återfinns hos nästan alla organismer, men fungerar som en försvarsmekanism hos växter. De finns främst i baljväxter. Lektiner bryts inte ner av kroppen, vilket gör att de kan binda sig till cellerna i tarmen och orsaka skada. Lektiner kan därmed orsaka näringsbrist samt läckande tarm och så vidare.

Det finns några trick som gör att vi får bort de mesta av antinutrienterna i det vi vill äta så att vi kan komma åt näringen utan större problem, förr i tiden använde man sig av framförallt surdegsbakning, inlagda syrade grönsaker (som ex: surkål, kimchi), egen fil, smör och ost, samt blötläggning..

Genom att blötlägga nötter och frön innan man konsumerar dem, kan man få bort en stor del av dessa antinutrienter och göra dem mera lättsmälta. Vi kan få bort mycket mera genom att tillsätta lite salt i blötläggningsvattnet. En blötläggning imiterar naturens eget system. När vi blötlägger nötter, baljväxter, gryn och frön så lurar vi dem att de hamnat i jorden och det är dags att öppna upp sig och börja gro. Antinutrienterna bryts då ned och näringsämnen aktiveras.

Ett varmt hälsotips är att äta mer nötter och fröer om man bara blötlägger de natten innan så vi kan tillgodogöra oss de på bästa sätt. Nötter och fröer innehåller så otroligt nyttiga och värdefulla mineraler, fetter och annat för oss. Det är verkligen supermat! Speciellt bra blir det och blanda ner med lite frukt, bär och hemmagjord kefir (eller något annat som man kan köpa med ”syrningskultur”, utan socker).

GÖR SÅ HÄR:

Skölj nötterna.

Sätt nötterna i en glasburk så att de fyller burken till hälften eller två tredjedelar.

Fyll hela burken med rumstempererat filtrerat vatten.

Tillsätt två teskedar havssalt per liter.

Sätt på ett löst lock

Låt stå över natten eller i cirka 8 timmar generellt.

Sila av vattnet och skölj nötterna med rent vatten.

Förvara sen nötterna i kylen eller frysen för att de inte ska bli dåliga

Extra gott är det att låta nötterna torka i torkugn eller ugn vid låg temperatur under några timmar, de ska vara helt torra så de inte möglar.

Blötläggningstider (ungefärliga):

Mandel 8 – 12 timmar
Hasselnöt 4 – 12 timmar
Valnöt 4 – 12 timmar
Pekannöt 4 – 6 timmar
Cashewnöt 2 timmar (blir slemmig om man blötlägger för lång tid)
Solrosfrö 12 timmar
Pumpafrö 5 – 12 timmar
Sesamfrö 8 – 12 timmar (oskalade)
Linfrö och chiafrön ca 8 timmar (hela frön) bildar ett slags gelé =superbra för magen

För BALJVÄXTER (Linser, böner, kikärter): Lägg 24 timmar i rikligt med vatten , lite havssalt och vinäger/citron. / För GRYN (HAVRE, RIS, RÅG, DINKEL MM.): Lägg 12 timmar i rikligt med vatten , lite salt och vinäger.

LÄS MER HÄR.. http://www.ledgenomexempel.se/tankar-om-att-forbereda-mat/

0 kommentarer | Skriv en kommentar