Om

Den här bloggen är en utgångspunkt för mina projekt. Jag kommer dela med mig av min inspiration och tankar runt olika saker. Har under många år nu skrivit artiklar/böcker om olika ämnen för att utveckla mig själv och sprida mina idéer, här kommer en del publiceras för läsning!
 
Ämnena innefattar hälsa, mat, reflektion, ifrågasättande av normen, psykologi och religion/andlighet. Frågor och tips om att stärka sin kropp, sin hälsa, sin integritet och sitt psyke.

Presentation

Teknik

Den här bloggen skapades via leverantören bloggo.nu

Börja blogga!
Helt på svenska!
Börja blogga hos oss.
Skapa din blogg!

Visar inlägg från april 2017

Tillbaka till bloggens startsida

Helhetshälsa -del 1 av 2

HELHETSHÄLSA - del 1 av2

Ett av mina stora intressen är hälsa och att må bättre på det fysiska och psykiska planet. Jag ser och hör om så många människor som lider av olika problem som det finns bättre sätt att hantera. Vi lever i en tid nu som på många sätt har gjort enorma tekniska framgångar men också har många baksidor. Baksidan är helt enkelt att de flesta idag lever väldigt ”onaturliga” liv, med det menar jag att kroppen idag utsätts för saker som den inte är anpassad för. Vår kropp är under tusentals och tusentals år anpassad till naturlig föda, naturlig rörelse och vila, naturligt solljus osv. Vi är inte anpassade till tusentals mänskligt skapade kemikalier i det vi äter och använder i våra liv, inte heller är vi menade att sitta stilla hela dagarna inomhus och knappt röra på oss medan vi äter fejkad snabbmat. Mitt största tips är att börja äta mer "riktig" mat, alltså 100 % äkta råvaror, och minska på industrins färdigprodukter som ofta har inflammerande fettoljor och tillsatt socker.

Kroppen behöver vila, och kroppen behöver riktig näring för att fungera. Vårt immunförsvar fungerar inte utan ordentlig vila och näringsrik mat som håller blodsockret på en jämn nivå. På många sätt är det okunskap som ligger bakom ohälsan. Okunskap som leder till att vi om och om igen äter mat som är inflammatorisk för kroppen, och okunskap som gör att vi tar en massa läkemedel som vi gör oss beroende eftersom vi inte tar itu med roten till vår ohälsa. Vi kan förebygga i stort sett alla sjukdomar genom rätt kost och livsstil. Vi måste förstå hur allting påverkar vår hälsa i de val vi gör.

Först och främst; vi måste lära oss att ta hand om oss själva, att verkligen ta tid och slappna av, att då och då under dagen ta några djupa och långsamma andetag. Men också att ta itu med problem som vi skjuter framför oss. Det viktigaste är att finna stunder där vi inte alltid känner oss jagade och stressade över saker vi måste göra. Att bara vara, att finna tid till något roligt och energigivande. Vårt immunförsvar är självhelande när vi kan känna oss avslappnade och få en god sömn på natten. När vi sover mindre än 6 timmar ökar risken för sjukdom. Man sover bättre om man har regelbundna tider och kan mörklägga helt, och under dagen få dagsljus och motion. Koffein och socker kan också hindra oss att sova. Även ljuset från mobiler och datorer lurar hjärnan att hålla sig vaken och stimulerad. Att stänga av en stund innan och dricka lugnande te kan hjälpa insomnandet.

Ett av de bästa hälsoråden jag kan ge är att stabilisera blodsockret. När blodsockret åker upp och ned som en jojo leder till det en massa problem, allt från dåligt humör och depressioner till allvarligare sjukdomar i längden som t.ex diabetes. Problemet idag är att de flesta gjort sig beroende av en kost bestående av massor av socker och snabba kolhydrater som finns i vitt bröd, vit pasta, nudlar, fikabullar, kakor, läsk osv. Det bästa man kan göra är att äta mer fiber, fullkorn och en större del ”hälsosamt fett” eftersom detta jämnar ut blodsockret, det gör oss också mätta längre och hindrar oss från snabba sötsug. 

Mycket fiber kan man hitta i stort sett i alla grönsaker, allra bäst är en variation av kål, broccoli, spenat, morot, rödbeta, lök, bönor, ärter, tomat, paprika osv. och ät mestadels färskt. Välj fullkorn i annat. Några andra bra tips för ett stabilt blodsocker är; citronvatten, äppelcidervinäger i maten, kanel och grönt te. Och när man väl vill ha en sötare smak så använd hellre frukt, bär, honung, kokossocker eller stevia istället för det vita strösockret. Stabilt blodsocker ger också sänkt blodtryck vilket också exempelvis vitlök och rödbetsjuice kan hjälpa till med.

Läs resten av texten i del 2-->

0 kommentarer | Skriv en kommentar

Helhetshälsa -del 2

HOLISTISK HÄLSA - del 2/2

Mineraler och vitaminer; Majoriteten av oss lider av näringsbrister och gör att kroppen inte fungerar som den ska, många lider av trötthet och bristsjukdomar eftersom de inte får i sig färsk mat. Det är framförallt magnesium, järn, zink, omega3 och c- och d-vitamin. Det handlar om att äta mer färska grönsaker, groddar och färsk frukt, speciellt mycket c-vitamin finns i citrusfrukt, kiwi, bär, äpple som är bra mellanmål. Utöver detta är nötter och frön en superkälla för olika mineraler som selen, zink och kalcium. Några paranötter, mandlar, pumpafrö och valnötter om dagen är att rekommendera. Mycket järn finns i spenat, kål och broccoli. D-vitamin får vi främst genom solen när den står som högst under sommarmånaderna, annars får man ta tillskott på vintern. Omega3 i fisk/fiskolja.

Tarmfloran; Med vitt mjöl och sockerrik kost blir också konsekvensen att upptaget av mineraler och vitaminer blockeras, samt att vår mag- och tarmflora invaderas av dåliga bakterier som överbelastar vårt immunförsvar och gör kroppen inflammerad om och om igen (”leaky gut”). Många som har problem med magen mår bra av att äta mat mer fiber, prebiotisk och probiotisk mat som kefir, grekisk yoghurt, oliver och surkål. Prebiotika (se bild) finns ex i banan, lök, äpple, tomat, osv. Forskning har också påvisat sambandet mellan en dålig tarmflora och psykisk ohälsa.

detox; Vår värld har allt mer kommit att bestå av konstgjorda kemikalier i allt från plast, livsmedel, tekniska prylar, skönvård, städning och avgaser. Vi utsätts också för tungmetaller och andra saker som tillsammans på olika sätt lagras i kroppen och även om våra organ försöker avgifta oss kan vi behöva hjälpa till. Framförallt är det allra bästa att dricka mycket vatten, att svettas, motionera och att andas djupt. Men det finns också örter som avgiftar kroppen som gärna bör ätas regelbundet; persilja, koriander, ingefära, cayennepeppar, curry, oregano men också alger och vetegräs. Ett annat tips att minska mängden bekämpningsmedel i maten är att välja ekologiska och lokala livsmedel. Byt ut kemiska produkter i hemmet mot naturliga alternativ som vinäger/såpa till rengöring, och kokosolja som hudolja osv.

Förslag på mat; Laga/baka mycket mat från grunden för att undvika tillsatser, dåliga fetter och för mycket socker och industriellt salt. Köp hem färska grönsaker och färsk frukt, skaffa hem goda och hälsosamma kryddor, speciellt ett bra salt som himalayasalt/örtsalt. Ha alltid färska sallader till maten, gärna med olivolja och äppelcidervinäger. Stek i smör eller kokosolja och gör maten krämig med kokosmjölk, kefir eller yoghurt. Ät frukt, nötter och en kopp te istället för en fikabulle och en läsk till mellanmål. Drick citronvatten till måltider. Ät mer fiber och fullkorn, hellre havregryn än mjöl och risflingor, hellre rågbröd än mjölbröd osv. Mitt tips är att efterhand äta allt mindre av det onyttiga och allt mer av det nyttiga. Då märker man snart av förbättrad hälsa och blir mer motiverad att fortsätta äta sådant som kroppen mår bra av :)

0 kommentarer | Skriv en kommentar