16 TIPS FÖR BÄTTRE HÄLSA

Visste du att vanliga örter, frukter och grönsaker nästan alltid är mer effektiva än syntetiska mediciner för att motverka och förebygga sjukdomar? Det har bekräftats i många olika forskningsstudier men ändå finns det en stark misstro hos många människor att mediciner fungerar bättre. Det beror på den enorma läkemedelsindustrin som livnär sig på att sälja sina mediciner. Vi har i vår kultur överlag en misstro mot att vi kan äta oss friska genom mat och olika örter, istället tar de flesta genvägen att äta syntetiska piller för att bli av med de värsta symptomen. Örtmedicin och kunskapen om matens effekter på kroppen är något läkare får mycket liten utbildning i, samtidigt som det finns en enorm läkemedelsindustri som bara är intresserade av att producera och sälja sina egna mediciner. De lägger enorma summor på reklam och PR. Så länge vi köper deras piller är de nöjda, de bryr sig inte om att vi ska göra hälsosamma val i vad vi äter och hur vi lever. Okunskap om naturlig mat och reklamkampanjer för färdigmat ligger bakom den enorma ökningen av fetma, cancer, diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. När vi äter processerad snabbmat äter vi oss till ohälsa.

Jag tänkte tips om 16 olika sorters mat som kan kallas "supermat", som har visat sig ha positiva effekter och även kunna förebygga många sjukdomar. Jag har valt ut dessa eftersom de ofta är billiga och finns i de flesta vanliga livsmedelsbutiker. Många örter, bär, frukter och svamp går dessutom att plocka helt gratis i vår natur. Jag vill också tipsa om att satsa på att köpa lokala och ekologiska alternativ eftersom näringsmängden är mycket större i dessa då de inte behöver besprutas, skickas runt halva jorden och komma från urlakade jordar. Sedan kan jag rekommendera att helst äta dessa råa eller bara lätt tillagade. Färskt och i naturlig form direkt från jorden är den bästa maten, och man bör minska alla former av industriell "färdig/snabbmat" som förstör näringen.

1. Vitlök och lök (Rå vitlök är obeskrivligt nyttigt och kan avvärja förkylningsvirus)

2. Gurkmeja (En superkrydda mot det mesta, men tänk på att köpa den färska roten)

3. Ingefära (Värmer och bekämpar virus, använd gärna i varmt te, bra mot illamående)

4. Grönt te och ört te (välj ekologiskt och helst inte från Kina på grund av risk för tungmetaller!) Några av de bästa örterna i te är kamomill (lugnande), nässla (mot allergier), pepparmynta (mot orolig mage) och maskros (renar levern).

5. Citrusfrukter (Citron, lime, grape, apelsin har mycket C-vitamin. Drick citronvatten direkt på morgonen och under dagen, det hjälper matsmältningen)

6. Bär och frukt (Bär är otroligt nyttiga, ex. blåbär, björnbär, hallon, jordgubbar etc. Välj ekologiska eftersom bär ofta är utsatta för mycket bekämpningsmedel precis som druvor, äpple, päron och tomater och sådant där vi äter det yttre skalet). Ät helst hela frukter för fiber och undvik färdigjuicer.

7. Svamp (Alla sorters svampar är bra utom de giftiga!)

8. Nötter och fröer  (De bästa fetterna vi kan äta med mycket omega3 i linfrö, chia, valnötter, pumpafrön mm. Massor av bra mineraler också som många har brist på som järn, magnesium, selen, zink osv. Jag äter själv en nötmix till frukost varje dag men tänk på att blötlägga råa nötter under natten. Jag använder en hel del kokosnötsmjölk och kokosolja att steka i)

9. Fet fisk (Innehåller det viktiga animaliska-omega3 som inte finns i nötter och fröer, viktigt för hjärnan! Satsa på små fiskar som sill, sardiner och makrill från friska hav för att minimera risken för tungmetaller, eller leta upp en bra fiskolja att äta dagligen)

10. Surkål/mjölksyrad kultur (Att äta mat med syrad eller "levande" kultur är otroligt bra för magen, har "probiotika"=goda bakterier för magen, se bara till att surkålen i butik inte är pastoriserad)

11. Mörkgröna bladgrönsaker (Hit räknas spenat, ruccola, broccoli, haricots, kål; vilka kanske är de hälsosammaste grönsakerna som finns med massor av mineraler och vitaminer, ät varje dag!)

12. Rotfrukter (Speciellt morot och rödbetor)

13. Honung (Ett av de bästa alternativen till vanligt socker, välj lokal och obehandlad, bra mot luftvägsproblem, och innehåller också mjölksyrabakterier och är bra för magen)

14. Rå Kakao (Att välja rå kakao gör att en massa hälsoämnen finns kvar och är en superkälla för magnesium som är så viktigt, bra för de som älskar choklad! Välj mörk choklad om du köper i butik)

15. Mineralsalt och Örtkryddor (välj havssalt istället för vanligt bordssalt, och eftersalta med örtsalt som har tillsatt jod som är viktigt för sköldkörteln. Andra supernyttiga örter är basilika, oregano, "äkta kanel", och avgiftande för levern är persilja och koriander.

16. Olivolja (Köp ekologisk kallpressad "virgin" för att få den obearbetade och rena oljan, stek helst inte i den)

Det här var några tips på mat som visat sig ha olika positiva hälsoeffekter på kroppen, försök få i dig några av dessa varje dag så får du en rik variation av mineraler och vitaminer samt hälsosamma bakterier och bra fetter; allt som kroppen behöver för att immunförsvaret ska vara effektivt och få oss att orka och hålla uppe energin. Maten påverkar så oerhört mycket både fysiskt och psykiskt. Vår "andra hjärna" sitter i magen och om vi har dåliga bakterier och brister på näringsämnen orkar vi inget, blir deprimerade och klarar inte av stress lika bra. Hälsa handlar om att ge kroppen allt den behöver i form av naturlig mat. Jag skulle också till sist verkligen rekommendera alla som bor här uppe i nordliga klimat att ta tillskott på D3-vitamin då vi inte kan få det från solen annat än på sommaren. Det är en väldigt viktig vitamin som motverkar sjukdomar och förbättrar näringsupptaget.