Idag har vi enorma mängder mat och livsmedel att välja mellan. Det är svårt att veta vad man ska välja, speciellt om man medvetet tänker på sin egen hälsa. Många av ingredienserna i maten är onödiga kemiska tillsatser som kan leda till hälsoproblem och allergiska reaktioner. Hälsoproblemen ligger i att vi får i oss för lite mineraler och vitaminer samtidigt som vi äter för mycket dåliga fetter, hel- och halvfabrikat, vitt mjöl och vitt socker.

MINERALER  & VITAMINER
Överlag är det svårt att få mineralbrist och vitaminbrist om man äter mycket färsk och varierad mat. Det finns oftast mest mineraler i mörkgröna bladgrönsaker som exempelvis broccoli och spenat. Men de finns också en hel del i nötter och fröer. Många människor (troligen upp till 90 % ) har brist på magnesium pga. att inte många äta färska grönsaker. I kött, halvfabrikat och processerad mat finns inte mycket kvar av de viktigaste källorna för mineraler. Dessutom urlakas kroppen på mineraler, speciellt magnesium urlakas av stress, kaffe, socker, alkohol, tobak, mediciner mm. Kalcium är också ett bristämne i vår kultur. Det är ett mycket viktigt ämne för att cellerna ska kunna bygga upp sig och vi ska få ett starkt skelett. För att ta upp tillräcklig mängd kalcium behöver vi D-vitamin som kan bli en bristvara under den mörka delen av året då inte solen kan ge tillräcklig mängd.

 
ANDRA ÄMNEN ATT FÅ I SIG
Förutom rätt mängd mineraler och vitaminer kräver kroppen bra fetter (Omega3 och Omega6) och protein först och främst. Problemet med dagens matkultur är att vi får alldeles för mycket onödiga fetter i oss och dessutom för mycket protein. Samtidigt som vi inte balanserar med rätt fiber, vitaminer och mineraler. Dessutom är det viktigt att få en bra mängd antioxidanter som hjälper kroppen nedbrytningsprocess och håller oss friska.  Antioxidanter stärker immunförsvaret och finns mestadels i färsk frukt och grönsaker. 

ÖVERSIKT AV E-NUMMER OCH VANLIGA TILLSATSER på innehållsförteckningarna.
Här ett urval av tillsatser som är vanliga i svenska livsmedel, dessa tillsatser är tillåtna att skriva ut på två olika sätt vilket kan förvirra konsumenten. Dels kan man skriva E-numret, eller kan man skriva ut hela namnet. Därför skriver jag ut både E-numret och namnet här i översikten. Det är viktigt att komma ihåg att alla tillsatser inte är farliga, utan en del är helt naturliga och kan tillexempel vara färgämnen från rödbetor och växter. Många av de ifrågasatta tillsatserna kommer från de kemiska färgämnena och de kemiska processerna och kan orsaka allergiska reaktioner och andra problem.
Aspartam (E951)
Den mest kontroversiella av alla tillsatser är ”Aspartam” (E951) som debatterats och ifrågasatts hårt, bakgrunden till detta är en amerikansk forskningsrapport av Olney och medarbetare som anger en koppling mellan aspartam och en ökning av antalet hjärntumörer i USA. trots detta är Aspartam tillåtet som sötningsmedel och reklamförs hårt som ett bra sockerfritt alternativ i ”lightprodukter”.
Monoglutamat (E621) ”MSG”
En av de mer uppmärksammade tillsatser är den så kallade ”glutamaten” som många avråder från att äta. Svenska Livsmedelsverket avråder från att använda glutamat i mat som lagas speciellt för spädbarn och små barn. Ämnet kan ge överkänslighetsreaktioner som allergiska besvär, huvudvärk, svettning, halsbränna, tryck över bröstet och illamående. Ett fenomen som brukar kallas för "kinasyndrom". MSG är främst vanligt i dressingar, såser, pålägg, kryddblandningar, buljonger, halvfabrikat etc.
Jästextrakt & andra ”smakförstärkare”
Jästextrakt är ett annat namn på glutamaten. Tillverkarna är inte dumma, utan byter hela tiden namn och metod för att komma runt konsumenternas medvetenhet. Jästextraktet fyller samma funktion som natriumglutamaten och innehåller också ofta glutamat som förstärker smaken på råvarorna.

Potentiella hälsofaror i tillsatser:

E110 (Para-orange) ”AZO-färg” i soppor,godis..

E102-E104 (Tartrazin) en av ”AZO-färgerna”

E120 (Karmin) ett färgämne som används i ex godis, läsk mm.

E122 (azorubin) Rött färgämne i ex godis

E123 (amarant) Finns i ex; alkohol, fiskrom..

 E124 (nykockin) Finns i ex; fruktkonserver. 

E129 (allurarött) Finns i ex; sötdryck, kryddsås..

E131-E133 (blå kulör) Blått färgämne godis mm. 

E151 (briljantsvart) Färgämne i såser, soja mm.

E171-E180 Olika färgämnen, ex; vitt och silvergrå. 

- Konserveringsmedel som kan ge olika reaktioner:
E220 (svaveldioxid) Finns i olika konserver
E202 (kaliumsorbat) Finns i olika konserver

Övriga naturligt bra tillsatser i urval,
E100 (Kurkumin) från gurkmeja  
E101 (Riboflavin) naturlig  
E140-E141 från klorofyll
E150 a,b,c,d (sockerkulör) naturligt upphettat socker
E153 (veg. Kol) från växtråvaror  
E160 a,b,c,d,e,f grönsaksextrakt 
E161b (lutein) från växtråvaror  
E162 (rödbetsrött) färgämne från rödbetor
E163 (antocyaner) från växtdelar och skal  


Ät rätt och du förblir frisk och hel.
 
All den här informationen är vägar till att äta nyttigare. Grunden är att bli medveten om hur matindustrin egentligen fungerar och vägen mot att må bättre. Vi kan välja naturliga tillsatser framför konstgjort och vi har makten genom vad vi väljer att köpa och inte köpa. Vi behöver egentligen bara äta färskt och varierat så får vi det mesta. Bovarna till att många har näringsbrist är fabriksmatens hel- och halvfabrikat och ensidig kött och fettdiet utan några grönsaker. Det är faran för alla typer av näringsbrist som sedan leder till sjukdomar. Det är den stora anledningen till att vi i den industrialiserade världen aldrig ätit så dåligt som vi gör idag hälsomässigt. Men det går att vakna upp och må bättre med medvetenhet.