HOLISTISK HÄLSA - del 2/2

Mineraler och vitaminer; Majoriteten av oss lider av näringsbrister och gör att kroppen inte fungerar som den ska, många lider av trötthet och bristsjukdomar eftersom de inte får i sig färsk mat. Det är framförallt magnesium, järn, zink, omega3 och c- och d-vitamin. Det handlar om att äta mer färska grönsaker, groddar och färsk frukt, speciellt mycket c-vitamin finns i citrusfrukt, kiwi, bär, äpple som är bra mellanmål. Utöver detta är nötter och frön en superkälla för olika mineraler som selen, zink och kalcium. Några paranötter, mandlar, pumpafrö och valnötter om dagen är att rekommendera. Mycket järn finns i spenat, kål och broccoli. D-vitamin får vi främst genom solen när den står som högst under sommarmånaderna, annars får man ta tillskott på vintern. Omega3 i fisk/fiskolja.

Tarmfloran; Med vitt mjöl och sockerrik kost blir också konsekvensen att upptaget av mineraler och vitaminer blockeras, samt att vår mag- och tarmflora invaderas av dåliga bakterier som överbelastar vårt immunförsvar och gör kroppen inflammerad om och om igen (”leaky gut”). Många som har problem med magen mår bra av att äta mat mer fiber, prebiotisk och probiotisk mat som kefir, grekisk yoghurt, oliver och surkål. Prebiotika (se bild) finns ex i banan, lök, äpple, tomat, osv. Forskning har också påvisat sambandet mellan en dålig tarmflora och psykisk ohälsa.

detox; Vår värld har allt mer kommit att bestå av konstgjorda kemikalier i allt från plast, livsmedel, tekniska prylar, skönvård, städning och avgaser. Vi utsätts också för tungmetaller och andra saker som tillsammans på olika sätt lagras i kroppen och även om våra organ försöker avgifta oss kan vi behöva hjälpa till. Framförallt är det allra bästa att dricka mycket vatten, att svettas, motionera och att andas djupt. Men det finns också örter som avgiftar kroppen som gärna bör ätas regelbundet; persilja, koriander, ingefära, cayennepeppar, curry, oregano men också alger och vetegräs. Ett annat tips att minska mängden bekämpningsmedel i maten är att välja ekologiska och lokala livsmedel. Byt ut kemiska produkter i hemmet mot naturliga alternativ som vinäger/såpa till rengöring, och kokosolja som hudolja osv.

Förslag på mat; Laga/baka mycket mat från grunden för att undvika tillsatser, dåliga fetter och för mycket socker och industriellt salt. Köp hem färska grönsaker och färsk frukt, skaffa hem goda och hälsosamma kryddor, speciellt ett bra salt som himalayasalt/örtsalt. Ha alltid färska sallader till maten, gärna med olivolja och äppelcidervinäger. Stek i smör eller kokosolja och gör maten krämig med kokosmjölk, kefir eller yoghurt. Ät frukt, nötter och en kopp te istället för en fikabulle och en läsk till mellanmål. Drick citronvatten till måltider. Ät mer fiber och fullkorn, hellre havregryn än mjöl och risflingor, hellre rågbröd än mjölbröd osv. Mitt tips är att efterhand äta allt mindre av det onyttiga och allt mer av det nyttiga. Då märker man snart av förbättrad hälsa och blir mer motiverad att fortsätta äta sådant som kroppen mår bra av :)