ATT SLAPPNA AV - i det moderna samhället

Ett av de största intressena jag har är hälsa, och vad som får oss att må bra/dåligt. Jag har bland annat studerat psykologi, filosofi, sociologi mm. Det finns så mycket olika områden som påverkar hur vi mår. På senare tid har jag fått upp ögonen för hur våra matvanor spelar en oerhört stor roll för hur vi mår. Konstant trötthet, nedstämdhet, hudproblem och så mycket mer har ofta grunden i att vi har näringsbrist och äter för lite ”färsk” mat, och för lite naturliga fiber, mycket för att vi äter allt mer industriell färdigmat. Men om man backar bandet lite, skulle jag vilja skriva om ett minst lika stort problem som drabbar vårt samhälle. Nämligen stress. Stressen har invaderat vår kultur och vi tycks aldrig ha tillräckligt med tid. Vi skyndar mellan aktiviteter och försöker göra allting samtidigt för att vara så effektiva som möjligt. Det gör att många ”går in i väggen”, och mår väldigt dåligt av alla krav på sig själv.

Om vi upplever att vi aldrig hinner med vad vi ska göra och mår dåligt för det, då bör vi verkligen tänka efter vad vi håller på med. Annars bara fortsätter vi med vårt vansinne, och när vi stressar blir vi mycket lättare sjuka för att kroppen inte får någon tid att återhämta sig, och tar heller inte upp näringen från det vi äter. Vi väljer hellre skräpmat och söker  ”snabba belöningar”, ägnar tid och zappar oss igenom livet, spelar meningslösa spel osv.. Dessutom hamnar vi oftare i konflikter, vårt humör sviktar, vi glömmer saker, och kan inte tänka klart. Stressen gör verkligen att vi glömmer bort oss själva, och fastnar i alla krav vi sätter på oss själva.

Stressen drar all vår uppmärksamhet från stunden vi faktiskt är i, här och nu. För att minska sin stress behöver vi prioritera ordentligt. Och det viktigaste steget för många är att lära sig säga NEJ. Fyll inte hela kalendern med alla tusen måsten. Vi behöver minska på alla krav vi utsätter oss för, och alla dagliga distraktioner i den moderna teknologin, och istället lägga energi på det vi verkligen vill och kan göra helhjärtat. Lämna utrymmen där vi kan släppa taget om allting och bara ha tid för sig själv. Att inte hålla tusen saker i huvudet, sluta med ”multitasking” i tron att du blir mer effektiv, utan gör bara en sak åt gången.

Att fokusera fullt ut på det vi gör, och där vi faktiskt befinner oss fysiskt. Jag kallar det ”ZEN-MIND”. När du gör det du gör, ägnar du full uppmärksamhet åt det och släpper taget om allting annat just då. Om du har mycket saker och göra, skriv ner det i en kalender eller på en lapp, så behöver du inte kämpa med att komma ihåg allt i huvudet. När vi ägnar fullt fokus åt nuet minskar vi på stress och ångest, vi kan ta tillfället i den långa kön, vid trafikljusen, eller på väg mellan möten att känna hur kroppen mår, och ta djupa, medvetna andetag. Du kan ändå ALLTID bara vara här och nu, oavsett om vi på ett maniskt sätt tänker på annat som hänt och på framtiden.

Vi kan välja att slappna av istället för att stressa upp oss själva för att vi tror vi måste vara någon annanstans, och oroa oss inför nästa sak.. och nästa sak.. det är sådant som stressar sönder oss, och vi sitter i vår egen rävsax. Så lär dig prioritera, lär dig säga nej, och fokusera fullt ut på det du ska göra. Stäng av telefonen, stäng av radion, stäng dörren, om sådant tar bort ditt fokus i det du gör. Välj tillfällen, och gå in 100 % fullt medvetet och ”mindful” för vad du gör. Säg nej till distraktioner, och säg nej till saker som bara får dig att stressa upp dig för vad du tror att andra kräver det av dig. Det är din hälsa som är viktigast, kom tillbaka till dig själv, till vad din kropp försöker säga dig. Speciellt mage och tarm är väldigt nära kopplad till stress, och i mage- och tarm finns uppemot 80 % av hela vårt immunförsvar. Så ta hand om dig själv, och hur du prioriterar ditt liv så kommer ork och energi tillbaka.