”Goda bakterier”  = superhälsa

En av de stora hälsoupptäckterna på sistone är hur vi nu börjar förstå hur våra tarmar spelar en stor roll i hur vi mår psykiskt och fysiskt. Dessutom står mag- och tarmsystemet för uppemot 80 % av vårt immunförsvar. Vad vi stoppar i oss, styr långt mer än vad vi förstått tidigare. Västerländska sjukdomar som cancer, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar beror till största delen på vad vi äter. Dessutom har man också börjat upptäcka samband mellan psykiska sjukdomar som ex. depression och vår bakterieflora i tarmen. Inte konstigt att många nu kallar tarmen för ”vår andra hjärna”.

Jag läste för ett tag sedan en bok i ämnet; Charmen med tarmen, som förklarar en del om tarmens påverkan på våra liv som är ett nytt och intressant forskningsområde. Förr trodde vi att alla bakterier var av ondo, och vi förstod inte hur viktigt det också är att behålla ”goda bakterier” som hjälper oss. Dessa kallas ”prebiotika”, och är superbra för vår hälsa. De finns i ”syrad” och ”fermenterad” (inlagd) mat, det är K2-vitaminet.

 

Anledningen till att så många idag har så dålig hälsa tycks bero främst på näringsbrist, att vi helt enkelt äter skit. Näringsfattigt, tomma kolhydrater, massa socker, transfetter och processerad mat som industrin har konstlat med kemikalier för att förlänga hållbarheten och ha billigare ingredienser. Det gör att vårt immunförsvar överbelastas och gör oss ofta sjuka och orklösa. Det är som att stoppa ett väldigt dåligt bränsle i tanken.

 

Våra kroppar (immunförsvaret) vill helst ha ”levande mat”, alltså råa grönsaker och färsk organisk mat som inte konstlats med tillsatser eller besprutning utan den kommer naturligt så som den är. Därifrån får vi de ”goda bakterierna”, som också behövs för att kroppen ska kunna ta upp alla andra mineral och vitamin på ett bra sätt.

Därför vill jag tipsa om att äta mer mat som innehåller ”prebiotika” och K2. Det finns olika sätt, bland annat finns det i en del mejeriprodukter som yoghurt och kvarg där det står ”syrningskultur”. Ett ännu bättre sätt är att köpa ”syrade grönsaker” och äta till måltider, ex: surkål, kimchi. Det viktigaste är att dessa INTE blivit pastöriserade, eftersom det i uppvärmningen försvinner också de goda bakterierna. En annat okej sätt kan vara att köpa tillskott av K2, ett bra tips är att i hälsokostbutiker köpa vitamin som kombinerar D-vitamin och K2 eftersom de behöver varandra. Ett annat sätt är att syra grönsaker själv…

Här finns några tips; http://www.ica.se/recept/sasongens-syrade-gronsaker-716698/

http://www.mabra.com/etikett/syrade-gronsaker/

Jag kan verkligen rekommendera att äta mer levande mat, och de superbra hälsoeffekterna av ”goda bakterier”. Samtidigt som jag vill tipsa om att det viktigaste i slutändan är; hur mycket näring får vi i oss – inte hur mycket vi äter. Alltså att få i oss riktigt bra bränsle (100 % råvara, gärna ekologiskt), och dra ned på det dåliga bränslet (färdigprodukter med socker, fetter och tillsatser; sådant som gör oss beroende). 

Börja gradvis, och tillför mer och mer färsk mat och du kommer må mycket bättre. Kasta ut alla behandlade fetter (vegetabiliska oljor, transfetter) och använd kokosfett eller smör istället. Kasta ut de fejkade tillsatserna som har glutamat, syntetiska färgämnen och smakförstärkare (E621) och använd riktiga kryddor istället. Börja laga mat med riktiga råvaror och riktig näring.

Lycka till.