Att må bättre är ett val att förändra sitt liv, sina vanor och sina föreställningar om vad som fungerar. För att göra förändringar krävs framförallt motivation. Utan motivation fortsätter vi precis som vi alltid gjort, vi nöjer oss med hur det är tills vi inte länge mår bra..

Idag är det många som känner sig motiverade att förändras i en tid där många känner att de inte mår särskilt bra. Det kan vara att man vill gå ner i vikt, få bukt med sömnproblem, oro, stress, depressioner mm. Man kanske också känner någon av alla dem som drabbas av cancer, diabetes, stroke och hjärt- och kärlsjukdomar. Därför ser vi en enorm ”diet-trend”, där alla möjliga dieter cirkulerar i medierna som till exempel LCHF, ISO, 5:2, GI-metoden. 

 

 Trenderna sprids snabbt i de sociala medierna utan att många studerar forskningen bakom – för det har vi i ett stressat samhälle inte tid med, vi letar efter den ”magiska lösningen” utan att helst behöva ändra på våra vanor. Vi vill ha snabba lösningar och snabba belöningar, men vi lurar oss själva. Ett liv för att må bra är att förebygga en livsstil som verkligen ger kroppen naturlig träning och avslappning. Att leva ett liv med så lite stress och ohälsosam mat som möjligt. Hälsa är att välja att ta hand om oss själva, både mentalt och fysiskt. Det kräver att vi tar till oss ny information och nya vanor. Att vi tänker på att leva mer naturligt och lyssnar på vår kropp.

Jag har studerat många olika dieter, och känner också vänner som provat olika och min erfarenhet är att det är väldigt lätt att ”bli blind” i sin egen metod, alltså att börja argumentera med personliga och känslomässiga åsikter. Man försvarar sin livsstil hellre än att vara öppen för förändring. Men jag vill också dela med mig av det som faktiskt till stor del är gemensamt för de allra flesta dieter istället för att kriga med påhopp om vad som är bästa metoden.

Gemensam hälsa är framförallt att äta mycket grönsaker, särskilt sådant som broccoli, spenat, kål i alla former och syrade, inlagda grönsaker. Det är också bra att komplettera med en frukt och bär i lagom mängd, och ät hela frukter. Inga juicer eller läsk. Det man helst vill undvika och som gör oss sjuka är den industriella färdigmaten och vårt beroende till socker, koffein och snabba kolhydrater som gör att vårt blodsocker (och vår energi och humöret) åker upp och ner som en jojo. Vi äter, men efter nån timme är vi sega och har vi sötsug igen. Den cirkeln bör man bryta och se till så man har längre och stabilare mättnadskänsla. Därför bör vi äta mycket mer fiber och fullkorn som de finns också mycket av i grönsaker, nötter och fröer. Samtidigt bör man dra ner på kakor, vitt bröd, vitt ris och vit pasta som bara ger tillfällig och snabb energi. Se bild nedan.

 

Gemensamt för alla dieter är också att undvika industriernas ohälsosamma och billiga fetter så som härdade fetter och industriella modifierade oljor. Vi bör istället äta mer av naturligt kokosfett, oliver, olivolja, riktigt smör, fårost, avokado, ägg, fisk (omega3), kyckling och nötter. Samtidigt som forskning gång på gång visat att rött kött från gris och ko, speciellt i charkvaror, leder till ökad risk för cancer.

Ett ledord i all form av att må mycket bättre är att äta saker i sin naturliga form, köpa riktiga grönsaker och hela råvaror, inte industrins halvblandningar av såser, röror, färdigmat och halvfabrikat som blandats upp med dåliga fetter, alldeles för mycket socker och salt, och en massa konstgjorda kemiska tillsatser. Det är sådant som gör sjuka eftersom det saknas viktiga fiber, mineraler och vitaminer som kroppen behöver. Sedan kan vara allt från vegan till att äta animaliskt och ha en god hälsa. Ät varierat av naturliga råvaror, fett, proteiner och grönsaker så behövs inga tillskott, förutom d-vitamin på vintern och b-12 för veganer. Ät också helst ekologiskt och lokalt då de innehåller mest näring och minst gifter. Minst lika viktigt är att röra på sig regelbundet som att äta hälsosamt.

 

Tillsist, om du har återkommande magproblem, ät mer fiber (grönsaker, frukt och nötter) och försök dra ner på koffeinet, och sådant som kakor, kex, juice, läsk och vitt bröd. Det kommer hjälpa dig garanterat, du kan också fundera över om du kanske är känslig mot laktos eller gluten (vete). Ett riktigt bra morgontips är att dricka varmt vatten med citron och honung innan frukosten så kan matsmältningen bli uppvärmd först, och ät sedan en rejäl frukost med mycket fiber, och slappna av medan du äter, låt det ta tid och tugga ordentligt så får magen det lättare. I magen finns också ”vår andra hjärna”, som sköter i stort sett hela vårt immunförsvar och våra hormoner. Ny forskning har också visat att depressioner och oro kan bero på obalans i mage- och tarm. Kanske bör vi först behandla magen och vad vi äter, och inte hjärnan.,