”THE SLOW DOWN DIET”

Att sakta ner är en akt av observation, och att observera är att bli medveten om vad vi faktiskt gör.

Stora delar av livet gör vi annars automatiskt utan att tänka på att vi gör det. När vi går, cyklar, kör bil, står och väntar, tränar, städar, äter.. ofta är vi inte ens medvetna om vad vi gör och hur vi gör det, det bara går på automatik och uppmärksamheten vandrar iväg i våra egna tankar. Helst ska bara de här stunderna passeras så fort som möjligt, det är bara något som ”måste göras” till nästa, viktigare stund kommer. Det gör att de flesta av oss är fulla av stress och oro eftersom vi känner alla måsten att göra nästa sak, och tänka på framtiden. Vi fastnar i ett ekorrhjul där våra krav på oss själva gör att vi inte tillåter oss själva och sakta ner och stanna upp i nuet. För om vi hela tiden tänker på nästa stund, är det omöjligt att vara fullt närvarande i kropp och sinnen. Vi låter livet passera som en revy framför våra ögon, vi tror livet är för evigt men livet är för värdefullt för att inte stanna upp oftare och känna att vi faktiskt lever.

Vi mår som allra bäst när vi tillåter oss att släppa taget, och bara tillåter oss vara helt i den här stunden. Vår kropp kan då slappna av helt, eftersom kroppen direkt svarar på våra egna tankar. När vi oroar oss, dömer oss själva, känner ilska eller sorg så svarar kroppen fysiskt med att aktivera våra stresshormoner och nervsystem så vi svettas och spänner oss. När vi känner mycket negativa och oroande tankar får kroppen aldrig någon vila, och vi blir mer och mer utmattade och orklösa, till slut också sjuka.

Vi gör verkligen oss en tjänst om vi kan låta varje stund vara den i totalt fokus, att vara helt närvarande i det vi gör för stunden. Att fokusera helt på en enda sak i taget. Att bli ett med vår egen kropp i hur vi rör oss, hur vi känner oss inuti, vad vi uppfattar med våra sinnen. Att kunna observera, utan att tänka dömande tankar eller värdera och jämföra en massa saker om det vi ser, känner eller upplever.

Nu senast har jag studerat ”ätandets psykologi”, av författaren Marc David som skrivit boken ”the slow down diet”, alltså hur vi med mer närvaro och tid kan skapa mycket bättre matvanor. De flesta äter alldeles för fort och totalt omedvetet, de vill bara uppfylla sina begär så fort som möjligt. Vi lever i en snabbmatskultur och många kastar i sig maten, har korta luncher och äter i stressiga miljöer. Därför misslyckas många med att vara hälsosamma trots att de kanske till och med följer en hälsosam diet, de är helt enkelt för stressade för att koppla av när de äter. Stressen gör också att vi tar ”enkla och snabba lösningar” som att äta ute eller ta en sötsak istället för att ta mer tid att laga egen hälsosam mat.

”The slow down diet” är ett val att bli mer medveten om stunden vi äter och faktiskt låta ätande vara i fokus. Att ta några djupa andetag och låta ätande få ta tid, njuta av smakerna och hur maten känns. Det gör att kroppen tar upp mycket mer näring och också får tid att smälta maten så magen kommer i balans, dessutom känner vi mycket tydligare när vi blir mätta och slutar överäta. En annan sak som händer är när vi väl börja äta saktare så vill vi inte längre äta lika mycket skräpmat längre. Skräpmat är som andra slags beroenden, vi vill ha ”kicken” snabbt och intensivt. Så mycket av våra dåliga vanor, speciellt runt mat, är en slags omedvetenhet som vi alla kan vänja oss av med genom att sakta ner vårt liv och äta mer medvetet. Att avsätta en god stund att bara äta, och verkligen sakta ner och vara mer närvarande är varför restaurang ursprungligen betyder att ta en vila (a rest). Det allra bästa är att äta utifrån kärlek och tacksamhet.. 

Här finns en 30 minuters intervju med Marc David mycket värd att se; https://www.youtube.com/watch?v=Yk8xd6pN1qs

Direktlänk; Slow down diet